Kandidaten subtiel aan jouw kant krijgen

Herken je dit? Terwijl je richting de bakkerij van de supermarkt loopt, komt de heerlijke geur van verse appeltaart je tegemoet. Het is zaterdagochtend, koffietijd, dus wie maakt je wat: hop, in de kar met dat lekkere taartje. Heeft je partner bij thuiskomt commentaar op je aankoop? Dan kun je priming de schuld geven. Een verschijnsel waarbij mensen sneller of sterker reageren op iets dat ze eerder waargenomen hebben. Wist je dat je priming ook kunt inzetten in recruitment?

Klik hier & lees verder

Hoe jij met anchoring het keuzeproces van jouw kandidaat beinvloedt

In onze vacatureteksten refereren we vaak aan de huidige job van de lezer. Daarmee spelen we in op een neuropsychologisch principe: anchoring (Tversky & Kahneman, 1974). In mijn vorig blog, over de verleidingsdans met de kandidaat, haalde ik deze beïnvloedingstechniek al kort aan. In dit blog vertel ik meer en laat ik zien hoe jij die techniek kunt inzetten.

 

Klik hier & lees verder

Zo beïnvloed jij de keuze van een kandidaat

Werving en selectie is een ware verleidingsdans geworden. Een dans waarbij het aankomt op details, en die je dus zorgvuldig moet voorbereiden. In dit blog neem ik je mee op dansles. We storten ons na een stukje theorie vol op de praktijk: het kandidaatgesprek. Onze dansleraar is Daniel Kahneman, Nobelprijswinnaar in de economie maar bovenal expert in hoe mensen beslissingen nemen. Dans je mee?

Klik hier & lees verder

Aan jaknikkers heb je niks – zo voorkom je conformisme in het wervingsproces

Stel je eens voor: Het is maandagochtend, je zit in je eerste meeting bij je nieuwe werkgever. Ineens ruik je iets branderigs, niet veel later zie je rook onder de deur vandaan komen. Je kersverse collega’s verroeren zich niet. Sterker nog: ze blijven rustig brainstormen, discussiëren en lachen alsof er niets aan de hand is. En jij, wat doe jij? Roep je onmiddellijk “jongens, brand!” of stel je jezelf gerust met de gedachte ‘dat het wel een brandoefening zal zijn’?

Waarschijnlijk het tweede. bekijk maar eens het filmpje hiernaast. Het maakt pijnlijk duidelijk dat wij mensen kuddedieren zijn. De boosdoener? Conformisme.

Klik hier & lees verder

5 punten die teams nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren

Met deze krappe arbeidsmarkt is de kans minder groot dat je de perfecte kandidaat binnenhaalt. Om dat te compenseren is het zaak om medewerkers – nieuwe én bestaande – optimaal te laten functioneren. In deze blog lees je wat nodig is om medewerkers maximaal te laten presteren – en dat zónder de werkdruk te verhogen. Sterker nog: ze zullen juist meer werkplezier ervaren.

Klik hier & lees verder

Tijd voor prioriteit: Zo zet je recruitment op 1 binnen jouw organisatie

Om een bedrijf te laten groeien, is geld tegenwoordig niet de grootste horde. Klanten meestal ook niet. En bedrijfsruimte evenmin. Nee, de bottleneck voor groei anno nu is: personeel. De HR-afdeling krijgt hierdoor steeds meer een centrale positie binnen organisaties. En terecht. Is jouw organisatie nog niet zover? Dan is het tijd om die prioriteit op te eisen, anders zul je steeds vaker achter het net vissen. Met een eenvoudig maar doeltreffend model laat ik zien hoe je dat doet.

Klik hier & lees verder

Blog: Recruitment Hacks voor krachtige werving en selectie in een krappe arbeidsmarkt

Heeft jouw organisatie groeiambities? Dan moeten in heel jouw organisatie de neuzen dezelfde kant op staan: de recruitment-kant. Want in deze tijden is werving & selectie niet alleen de verantwoordelijkheid van de interne recruiter of de HR-afdeling. Nee, het is een gezamenlijke taak, een missie. Maar hoe krijg je jouw collega’s mee op die missie? Simpel gezegd: door ze te laten doen wat goed is voor het werving- en selectieproces.

Klik hier & lees verder

Blog: De kracht van overtuiging

Je hebt ongetwijfeld eens van hem gehoord; Robert Cialdini, de bekendste expert op het gebied van beïnvloeding en overtuigen. Deze hoogleraar wist 7 beïnvloedingstechnieken te onderscheiden en ziet zijn levenswerk nu overal in terug, ook in vacatureteksten.

Klik hier & lees verder

Blog: Het beste moment om een vacature te plaatsen

Timing kan een vacaturecampagne maken of breken. Als HR-manager of recruiter wil je zoveel mogelijk waardevolle reacties op een vacature. Maar wat is het juiste moment om een vacature uit te zetten? Bij veel professionals is dat moment én het belang daarvan onbekend. En dat terwijl het een vacaturecampagne kan maken of breken. In dit blog leggen we uit, op basis van campagnedata, wat het juiste moment is om een vacature uit te zetten. En waarom dit aanzienlijk meer kandidaten oplevert.

Klik hier & lees verder

Waarom veel wervingsteksten om te huilen zijn

Een wervingstekst die geen emotie oproept, gaat bij ons direct de prullenbak in. Zo’n tekst blijft namelijk niet hangen. In ieder geval niet bij de veelgevraagde professionals die wij voor klanten zoeken. Maar roept de tekst emoties op, dan is die kans een stuk groter. Dat heeft alles te maken met ons emotionele geheugen.

Klik hier & lees verder

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste trends op het gebied van neuromarketing, psychologie en data in recruitment? Meld je nu aan en mis niets!

  • E-mailadres