Artikelen

Welke wervingskanalen de meeste kandidaten opleveren

En welke een onmisbare bijrol hebben

Jobboards, LinkedIn, zoekmachines; allemaal beweren ze dé plek te zijn waar jij als organisatie nieuwe werknemers vindt. In dit blog laat ik zien wie er gelijk heeft. Dat doe ik aan de hand van representatieve campagnedata van de afgelopen twee jaar.

Wie er gelijk heeft van al die wervingskanalen? Het antwoord: allemaal een beetje, maar sommige een beetje meer. Niet alle kanalen hebben namelijk dezelfde functie in het wervingsproces.

Vanaf welke kanalen wordt gesolliciteerd?

Laten we bij de koe direct bij de horens vatten: vanaf welk kanaal wordt er het meest gesolliciteerd. Dat wil zeggen: welke website of app gebruiken kandidaten als laatste, voordat ze het sollicitatieformulier op onze vacaturewebsite invullen. Ieder wervingskanaal wil natuurlijk met deze eer strijken, want het is een resultaat dat tot de verbeelding spreekt. Kijkend naar onze data zien we de volgende verdeling:

Wervingskanalen waar vanaf gesolliciteerd wordt (%)

1. Jobboards   39,7
2. Onze vacaturewebsite: direct bezoek28,7*
3. Werkgeverskanalen, zoals hun website   10,2
4. Social media: onze organische posts  9,9
5. Zoekmachines: organische zoekresultaten  6,4
6. Externe websites: onbetaalde links 3,3
7. Overig1,7


Zoals je ziet vormen jobboards in onze campagnes dé plek waar op ‘solliciteer nu’ wordt geklikt. Maar je moet dit wel in perspectief zien: jobboards geven dan wel de voorzet waar vanuit ‘gescoord’ wordt op onze vacaturewebsite, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere kanalen geen belangrijk aandeel gehad kunnen hebben in het voortraject.

Welk wervingskanaal zet de aanval op?

Maar welk kanaal geeft de eerste pass in die succesvolle aanval? Oftewel: op welk kanaal klikt een sollicitant voor het eerst letterlijk op de vacature? Ook hierover zijn onze cijfers uitgesproken: bijna de helft van de sollicitanten doet dat op een jobboard. Dat wil dus niet zeggen dat sollicitanten tussen deze ‘eerste interactie met de vacature’ en hun uiteindelijke sollicitatie geen andere kanalen bezoeken – dat is juist heel aannemelijk – maar het zegt opnieuw wel iets over de rol van jobboards: ze worden als een soort ‘thuisbasis’ van vacatures gezien. Een plek waar je je oriëntatieproces begint én eindigt.

Waar sollicitanten voor het eerst de vacature aanklikken (%)

1. Jobboards  48
2. Werkgeverskanalen, zoals hun website 15
3. Social media: onze organische posts 12,7
4. Zoekmachines: organische zoekresultaten   9,9
5. Onze vacaturewebsite: direct bezoek6,2
6. Externe websites: onbetaalde links 4,5
7. Overig3,5

Rol van InMail
Misschien miste je ‘m al in de overzichten: InMail, de chatdienst van LinkedIn waarmee je mensen buiten je netwerk kunt aanspreken. We hebben InMail bewust uit deze lijstje gelaten, omdat het een heel ander type wervingskanaal is. Een kanaal dat je niet kunt afrekenen op ‘clicks’ naar een vacature of sollicitatieformulier. Voor de rol van InMail heb ik geen cijfermatige onderbouwing, toch durf ik te stellen dat de tool een essentiële rol speelt in hedendaagse wervingscampagnes. In elk geval de onze.

Voor ons is InMail een belangrijk, zo niet het belangrijkste instrument bij headhunting. Om je een beeld te geven: Nadat wij een wervingscampagne gestart zijn en alle kanalen goed hebben ingeregeld, zetten we vaak InMail in om potentiële kandidaten persoonlijk te benaderen. Vanuit deze conversaties kunnen we tracken wie bovenmatige interesse heeft, om deze personen vervolgens opnieuw te benaderen via InMail.

Linked-Inzichten

  • InMail Messages met 300-499 tekens worden vaker (33%) geaccepteerd dan InMails met 500+ tekens (22%).
  • LinkedIn Job Slots is een van de jobboards die wij inzetten voor klanten. Wist je dat een ‘job slot’ de meeste kans op succes heeft wanneer deze tussen de 10-21 dagen online staat?
  • Vacatures die op LinkedIn een regio meekrijgen hebben een groter bereik dan vacatures waarbij de regio niet wordt ingevuld. (LinkedIn, 2023)

Kijken op mobiel, solliciteren op pc

Tenslotte geeft onze data van afgelopen twee jaar een mooi inkijkje in de voorkeuren als het om apparaatgebruik gaat. Daaruit blijkt dat 60% van de mensen vacatures bekijkt met de smartphone, 35% vanachter een pc/laptop en 5% vanaf een tablet. Daarbij laat de pc/laptop een dalende trend zien en de mobiele apparaten een stijgende.

Wel is de pc/laptop nog verreweg het populairst als men overgaat tot actie: maar liefst 78% verricht de daadwerkelijke sollicitatie op een pc/laptop. De mantra ‘mobile first’ heeft in de wereld van werving & selectie dus een flinke nuance. Al zien we ook op dit gebied een langzame verschuiving naar mobiel.

* Het directe bezoek aan onze vacaturewebsite geeft een vertekend beeld. Dit is namelijk de plek waar kandidaten uiteindelijk het sollicitatieformulier invullen. Veel kandidaten komen al tijdens hun oriëntatie terecht op onze vacaturewebsite. Wanneer ze niet veel later besluiten te solliciteren, gaan ze soms direct naar onze website terug – en bijvoorbeeld niet eerst naar de werkgeverswebsite die ze eerder bezochten. Het percentage achter onze vacaturewebsite is daarom onterecht hoog.

Vragen? Of even sparren?

Tel: 06-53634291

Recruitment hacks

Voor krachtige werving en selectie in een krappe arbeidsmarkt

Vraag het boek nu gratis aan
Webinar live
Webinar ‘Data in recruitment’
Volg dit webinar