Het beste moment om een vacature te plaatsen [UPDATE]
Nieuwe data over sollicitatiegedrag
‘Don’t like mondays, love them’ schreven we een paar jaar geleden over de beste dag om een wervingscampagne te starten. In de tussentijd bleven we data verzamelen en natuurlijk toepassen. Inmiddels is het de hoogste tijd om de veranderingen in sollicitatiegedrag met jou te bespreken. In dit blog vertel ik wat er afgelopen twee jaar veranderd is, aan de hand van representatieve campagnedata.
‘Keep loving mondays’
Toen we destijds schreven dat niet in het weekend, maar op maandag het meest gesolliciteerd wordt, kregen we veel verbaasde reacties. ‘Want’, zo luidde de verklaring meestal, ‘in het weekend heb je alle tijd, en op maandag ben je toch aan het werk?’ Klopt, maar de praktijk wees anders uit – en doet dat nog steeds: nog altijd heeft men in het weekend veel minder zin (of tijd) om te solliciteren dan doordeweeks. Vergeleken met maandag en dinsdag is het verschil zelfs drie tot vier keer zo groot.
Daling richting het weekend
Zoals je ziet is maandag nog altijd de populairste dag om te solliciteren. Maar een goede tweede is dinsdag. En ook woensdag doet het nog redelijk goed. Daarna loopt het rap af richting het weekend. Om maar aan te geven hoe weinig er weekends gesolliciteerd wordt: zelfs op vrijdag wordt er nog ruim twee keer zoveel gesolliciteerd dan op zaterdag. Ook op zondag laat men de laptop liever links liggen, al is dan wel weer een stijgende lijn richting maandag te zien.
Wordt er onder werktijd gesolliciteerd?
Het antwoord: jazeker. Wij gebruiken software die laat zien vanaf welke webomgeving mensen solliciteren op onze vacaturewebsite. Je zult verbaasd zijn hoe vaak dit een zakelijke omgeving is. Er wordt dus wel degelijk gesolliciteerd vanaf het werk, maar belangrijke kanttekening daarbij: dit baseren we vooral op vacatures voor kantoorfuncties. Over hoe dit zit bij meer praktische beroepen kunnen we geen harde uitspraken doen.
Waarom ‘we’ niet in het weekend solliciteren
Waarom mensen niet in het weekend, maar juist het begin van de week solliciteren? Daar doen we geen onderzoek naar, helaas, dus stellig kunnen we daar niet over zijn. Maar er zijn best goede redenen te bedenken. Zo is het weekend voor veel mensen een moment van reflectie en sociale activiteiten; ‘doe ik nog wat ik wil, zal ik solliciteren op die leuke vacature’ – vragen die je met een goed glas wijn door je hoofd laat gaan of bespreekt met je partner, familie of vrienden.
Maar om daarna nog die laptop te pakken? Nee, geen goed idee. Niet zozeer vanwege die wijn – alhoewel – maar vooral omdat je daar absoluut geen zin of ruimte voor hebt op zaterdag- of zondagmiddag: ‘dat komt maandag of dinsdag wel’. En mocht je nog twijfels hebben in het weekend, dan worden die aan het begin van de werkweek wel weggenomen, als je achter je bureau – van de baan waarop je bent uitgekeken – opnieuw die leuke vacature voorbij ziet komen op je LinkedIn, app of website die je bezoekt. Op deze momenten doet goede remarketing zijn werk en besluit je dan toch je cv in te sturen.
De populairste momenten op een (werk)dag
Dat we liever niet in onze vrije tijd solliciteren laat ook onze data over sollicitatiemomenten gedurende de dag zien: grofweg solliciteren we vooral tussen 9.00 en 17.00 uur, kantoortijden dus. Daarbij is een lichte piek waarneembaar tussen 10.00 en 12.00 uur. Wel zien we, vergeleken met voorgaande jaren, dat we steeds vaker bereid zijn om ook ’s avonds de laptop erbij te pakken. Het verschil tussen het aantal sollicitaties overdag en ‘s avonds is daarmee kleiner geworden. En áls we er ’s avonds voor gaan zitten, dan zijn we ook vastberaden: het sollicitatiepercentage in de avond is namelijk relatief hoog, en vergelijkbaar met het eind van de ochtend. ‘Die sollicitatie moet en zal de deur uit’ lijken we ’s avonds te denken.
Vakantie blijft vakantie
En tijdens vakanties? Dat hangt er vanaf welke. In de korte schoolvakanties – wanneer lang niet iedereen vrij heeft, zoals de herfstvakantie – zien we geen significante afname in sollicitaties. In de langere vakanties, oftewel de kerst- en zomervakantie, laten onze metingen een soortgelijke trend zien als weekenden: campagnes hebben dan een stuk minder effect. Zeker tijdens de kerstvakantie heeft men andere prioriteiten. Daarin ligt het sollicitatiepercentage maar liefst anderhalf keer lager dan het jaargemiddelde. Eenmaal opgeladen is men in januari juist extra bereid; in die maand zien we steeds een lichte piek. De schoolvakantie in de zomer – die natuurlijk voor weinig werkenden de volledige zes weken duurt – laat een minder groot verschil zien met de rest van het jaar.
Kortom:
📅 Start campagnes op maandag of anders dinsdag – maar zeker niet vlak vóór of in het weekend
🌴Starten in de zomervakantie en vooral de kerstvakantie is verspilde tijd en budget
⏰ Solliciteren doet men op werktijden, maar ook steeds vaker ’s avonds
Wij hebben nog meer onmisbare kennis voor elke recruiter gebundeld
Wat staat in ons nieuwste magazine?
- Hoe jij social media effectief inzet
- Hoe jij je kunt voorbereiden op de nieuwe wetgeving
- Hoe jij jouw kandidaten effectief kunt beïnvloeden.
Hulp nodig bij werving en selectie? Bel mij gerust!
Tel: 06-53634291