Anchoring in Recruitment - Effectus-HR
Artikelen

Hoe anchoring jouw kandidaat beïnvloedt

inclusief 10 tips die iedere recruiter nodig heeft

In onze vacatureteksten refereren we vaak aan de huidige job van de lezer. Daarmee spelen we in op een neuropsychologisch principe: anchoring (Tversky & Kahneman, 1974). In mijn vorig blog, over de verleidingsdans met de kandidaat, haalde ik deze beïnvloedingstechniek al kort aan. In dit blog vertel ik meer en laat ik zien hoe jij die techniek kunt inzetten.

Voor ik verder ga, even iets totaal anders: Je hebt er afgelopen tijd ongetwijfeld over gehoord: Nord Stream 2. De omstreden pijpleiding die ons in West-Europa van meer Russisch gas moet voorzien. Wat denk je: Is deze onderzeese leiding langer of korter dan 8000 kilometer? Hoe lang schat je? De kans is groot dat jouw antwoord dichterbij de 8000 dan bij de 1200 kilometer ligt. Terwijl de pijp toch echt ‘maar’ 1200 kilometer lang is. Je speelde zojuist de hoofdrol in een klassiek voorbeeld van anchoring (verankering). Door het noemen van ‘8000 kilometer’ creëerde ik onbewust een anker in je keuzeproces. Een anker dat jouw perceptie bepaalde, en zo je antwoord beïnvloedde.

Terug naar de HR-praktijk, waarin anchoring jou helpt om goed personeel te strikken. Ik geef je een aantal voorbeelden om dat te illustreren.

Refereren aan huidige baan? Slim!

Allereerst ben ik je nog een verklaring verschuldigd. Namelijk voor het feit dat wij regelmatig refereren aan de huidige werksituatie van kandidaten. Of specifieker: aan pijnpunten in hun werk. Door deze pijnpunten te benoemen, in een vacaturetekst, gesprek of ander touchpoint tijdens de candidate journey, onderscheid je jouw vacature in positieve zin van de huidige functie van de kandidaat. Voorbeeld: Als het huidige werk van de kandidaat weinig ruimte biedt voor zelfontplooiing, en jouw vacature wel, grijp dan je kans. Benoem de situatie waarin de kandidaat zich bevindt en schets daarnaast het perspectief in jouw vacature. Het streepje voor is een feit.

Beginnen voor 9.00 uur? Dat bepaal je zelf.

Een voorbeeld uit dezelfde categorie is één uit onze eigen praktijk: Effectus-HR groeit stevig, dus regelmatig zoeken we recruiters en consultants. Geen beginners, maar ervaren professionals. Vaak zijn dat geen twintigers, maar dertigplussers. En ja, die hebben vaak kinderen. Gevolg is dat we bij Effectus zelden voor 8.30 uur beginnen. Om de simpele reden dat we een half uur eerder nog op het schoolplein staan. Begin je bij ons om 9.00 uur of 9.15 uur, ook helemaal prima. Bij een gemiddeld uitzendbureau is dat wel anders. Voor de ervaren krachten die daar werken – onze doelgroep dus – onderscheiden wij ons op dit punt. En dus zouden we gek zijn om zo’n pijn-/pluspunt niet te benoemen in het sollicitatieproces. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld vrijheid in een functie. Als je weet dat je kandidaat weinig vrijheid heeft in z’n huidige werk, dan is ook dat een interessant referentiepunt (anker) om aan te halen.

Aaahw, salaris! Wel of niet noemen?

En dan het meest controversiële item in vacatureteksten: het salaris. Ook dit is een psychologische ankerpunt, want kandidaten zullen het altijd vergelijken met hun huidige loon. Ik hoor je denken: moet ik het salaris dan wel of niet noemen in mijn vacaturetekst? Ik zeg, doen! De voordelen wegen namelijk zwaarder dan de nadelen. Wist je dat 20% van de lezers je vacaturetekst wegklikt als de arbeidsvoorwaarden ontbreken (Unique & Motivication, 2017)? Diezelfde neiging zien wij bij het eyetracking-onderzoek dat we samen met studenten van NHL Stenden uitvoerden. Ons advies daarom: Is je salaris marktconform; hup, voor de draad ermee. Blijkt het salaris dat jij biedt hoger dan wat de lezer nu verdient, dan is dat een mooi ankerpunt waarop jouw vacature zich onderscheidt. Is jouw aanbod lager, en knapt de kandidaat daarop af? Prima preselectie. Want dan was het toch nooit een gelukkig huwelijk geworden.


Checklist voor het kandidaatgesprek

Wij hebben 10 tips voor jou verzameld, die je gratis kunt downloaden. Hierin doe ik tien verleidingsacties uit de doeken die je kunt inzetten bij een kandidaatgesprek. Tip van de sluier: Stuur de kandidaat een origineel verpakte boodschap per post en maak hem/haar zo alvast warm voor het gesprek én jouw bedrijf. Of zorg voor een onuitwisbare eerste indruk door je kandidaat te laten parkeren op een plek met een bordje waarop zijn naam staat.

Wist je trouwens dat de warmte van het drinken dat je aanbiedt (zoals koffie of thee) geassocieerd wordt met jou? Dat ontdekten onderzoekers Williams & Bargh (2008). Meer van zulke praktische verleidingsacties, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, vind je in de gratis tips. Laat je me weten hoe je hebt gedanst?

Verleidingstips

Om toe te passen in jouw recruitmentproces.

10 praktische tips die jij direct kunt toepassen om de kandidaat subtiel aan jouw kant te krijgen. Download hem hier snel!

Stuur mij deze maar toe!

Vragen? Of even sparren?

Artikelen

Het beste moment om een vacature te plaatsen.

Artikelen

Zo zorg je dat je nooit meer die perfecte kandidaat mist

Artikelen
Meest gelezen

Aan jaknikkers heb je niks

Zo voorkom je conformisme in het wervingsproces
Werving
How to video

Conformisme in recruitment

En waarom jij tegendraads moet zijn!
How to video

B.J. Fogg in de praktijk.

Heeft recruitment de hoogste prioriteit in jouw organisatie?

Nieuwsgierig naar meer kennis?

Onze academy staat hier boordevol mee.

Naar de Academy
Recruitment hacks

Voor krachtige werving en selectie in een krappe arbeidsmarkt

Vraag het boek nu gratis aan
Webinar live
Webinar ‘Data in recruitment’
Volg dit webinar