‘Ik moest écht leren vertrouwen op die andere aanpak’ - Effectus-HR
Succesverhalen

‘Ik moest écht leren vertrouwen op die andere aanpak’

Centrada & Effectus-HR

“Het was een kennis die me enthousiast vertelde over het sollicitatieproces dat ze had meegemaakt. Het was persoonlijker, anders dan anders.” Al luisterend raakte Judith van Tuijl, hoofd P&O van woningcorporatie Centrada, steeds geïnteresseerder in die ‘andere’ aanpak. “Zou dat ook voor ons werken?” vroeg ze zich hardop af. Terug op kantoor maakte ze werk van haar nieuwsgierigheid.

Centrada is met 9.000 woningen dé woningcorporatie van Lelystad. Een grote verantwoordelijkheid die vraagt om een groot en divers personeelsbestand. “Voor veel functies werven we zelf of maken we gebruik van bureaus die gespecialiseerd zijn in woningcorporaties. Een vertrouwde aanpak die vaak succes heeft, maar niet altijd”, aldus Judith. “En dus was mijn interesse gewekt na dat gesprek over Effectus.”

‘Ze zullen wel soortgelijk werken – niet dus’

Met bijna 25 jaar ervaring is Judith een zeer ervaren HR-professional. Ze werkte al met veel recruitmentbureaus samen en was daardoor vooral nieuwsgierig toen ze haar eerste mail naar Effectus-HR verstuurde. “Ze zullen uiteindelijk wel soortgelijk werken als de andere bureaus, was mijn gedachte. Maar dat bleek niet zo te zijn.”

Na een goed kennismakingsgesprek besloot Judith de proef op de som te nemen met de vacature voor een Supervisor Klantenservice. “Vanaf het begin van de samenwerking begreep ik wat die kennis van mij bedoelde. Effectus neemt de tijd om goed te begrijpen waar het om gaat: wat houdt de functie exact in, hoe is de bedrijfscultuur, en wat voor persoon zoeken we precies? De consultants vragen echt dóór om een zo scherp mogelijk beeld te vormen.”

Buiten comfortzone

“In de stappen daarna moest ik echt leren vertrouwen op de ‘andere’ aanpak” vervolgt Judith. “De timing van de campagne, de keuzes voor kanalen, maar nog het meest buiten onze comfortzone was de wervingstekst. Daarin verwerkt Effectus storytelling en overtuigingstechnieken. Nieuw voor ons, dus de eerste tekst ging bijna compleet herschreven terug naar de consultant (haha!). Gelukkig – zeg ik achteraf – wist zij ons te overtuigen dat deze elementen een functie hebben en zijn afgestemd op het archetype van de doelgroep. Het bleek niet alleen een eyeopener, maar ook een recept voor succes.”


Hoe theorie en praktijk samenkomen

Effectus-HR slaagde voor de test: de vacature werd ingevuld, waarna er nog acht zouden volgen. “Ik herinner me nog goed de functie waarvoor we twee mensen zochten. Twee verschillende type mensen, het liefst. Effectus schreef daarop twee wervingsteksten die ieder een ander type persoon aanspraken. En je raadt het al: het pakte precies zo uit! Mooi om te zien hoe theorie en praktijk dan samenkomen.”

Vragen? Of even sparren?

Tel: 085-1122915

Recruitment hacks

Voor krachtige werving en selectie in een krappe arbeidsmarkt

Vraag het boek nu gratis aan
Webinar live
Webinar ‘Data in recruitment’
Volg dit webinar