Klaar voor de ‘Wet gelijke kansen’? - Effectus-HR
Artikelen

Klaar voor de ‘Wet gelijke kansen’?

Wij helpen je voorbereiden

De ‘Wet gelijke kansen’ komt eraan, is jouw HR-afdeling er klaar voor? De wet moet nog door de eerste kamer, dus je hebt nog heel even voorbereidingstijd. Benut die, want dat de wet er gaat komen én dat-ie impact heeft, dat is wel duidelijk. In dit blog geef ik je praktische handvaten om invulling te geven aan de nieuwe regels.

De wet in het kort
De ‘Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie’ is feitelijk een aanpassing van de Arbowet en de Waadi (Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs). Werkgevers en intermediairs worden ermee verplicht over een werkwijze te beschikken die discriminatie in werving en selectie tegengaat. Werkgevers met 25 of meer werknemers moeten die werkwijze schriftelijk vastleggen. Bij het extern inhuren van personeel moet een werkgever óók nagaan of deze verplichting wordt nageleefd.

De inspectie houdt toezicht. Heb je geen werkwijze op papier? Dan kan een boete volgen die openbaar wordt gemaakt. Arbeidsbemiddelaars hebben trouwens een meldplicht bij discriminerende verzoeken vanuit werkgevers.

Nog altijd ongelijkheid, helaas

En dat dus allemaal voor gelijke kansen in werving en selectie. Want daarvan is in Nederland nog geen sprake, helaas. Sollicitanten met een Nederlandse achtergrond worden bijvoorbeeld vaker uitgenodigd dan mensen met een andere achtergrond (Thijssen, Coenders & Lancee, 2019). Maar behalve achtergrond, gaat de nieuwe wet natuurlijk ook over discriminatie op andere vlakken, zoals gender, leeftijd, godsdienst en zwangerschap.

Eisen aan jouw werkwijze
Oké, maar hoe ga je als organisatie nu aan die nieuwe wet voldoen? Omdat ik in dit artikel niet volledig kan zijn, behandel ik alleen de belangrijkste eis: het opstellen van die genoemde werkwijze. In die werkwijze moet je in elk geval opnemen:

  1. Informatie over de risico’s op arbeidsmarktdiscriminatie.
  2. Hoe je de verschillende vormen van kansenongelijkheid gaat voorkomen in je werving- en selectieproces.
  3. De manier waarop betrokken werknemers de werkwijze gaan toepassen.
  4. De procedure(s) van je werving en selectie en de verschillende stappen daarbinnen, waarbij je in elk geval aandacht moet besteden aan:
  1. maatregelen die ervoor zorgen dat functie-eisen objectiveerbaar en relevant zijn voor de functie.
  2. de kanalen waarop je vacatures publiceert.
  3. informatieverschaffing aan de sollicitant over de sollicitatieprocedure; hoeveel gesprekken voer je, gebruik je DISC, volgt er een assessment – dat soort zaken.
  4. maatregelen die ervoor zorgen dat het werving- en selectieproces is ingericht op het verkrijgen van vergelijkbare informatie van kandidaten.
  5. maatregelen die ervoor zorgen dat de beoordelingscriteria, toetsing en weging relevant en objectief zijn – en daadwerkelijk worden toegepast.
  6. de wijze en de inhoud van terugkoppeling aan de kandidaat.

    Denk je recht te hebben om af te wijken van één van de punten bij a t/m f? Dan moet je dit onderbouwen in diezelfde werkwijze.

8 concrete maatregelen

Onder het kopje ‘Eisen aan jouw werkwijze’ lees je dat je verschillende maatregelen moet nemen. Deze hameren vooral op objectief en functierelevant zijn. Maar hoe je dat concreet invult, laat het wetsvoorstel aan jou als werkgever. Maar geen paniek, wij helpen je met een aantal concrete maatregelen die je kunt nemen (en dus opnemen in je werkwijze):

  1. Bepaal vooraf de competenties en eisen daarvoor
    Voor je in de pen kruipt voor een wervingstekst, vullen jij en collega’s onafhankelijk van elkaar het competentiemodel in. Daarop kruis je de belangrijkste competenties aan en bepaal je welke eisen bij die competenties horen. Zo maak je helder wat je zoekt in een kandidaat; een essentiële stap om uiteindelijk een goede match te kunnen maken én om ongelijkheid te voorkomen. Naast objectiviteit, zorgt het competentiemodel ook voor structuur in je kandidaatgesprekken. Win-win dus.
  2. Maak wervingsteksten neutraal (niet saai)
    Let op dat je in wervingsteksten niet (onbewust) discrimineert. Formuleer bijvoorbeeld genderneutraal en voorkom stereotyperingen. Dus niet: ‘we zoeken een jonger iemand’ of ‘een docent die passie heeft voor haar vak’ of ‘als geboren en getogen Brabander’. Het is vooral oppassen in delen van je tekst waarin je je doelgroep persoonlijk omschrijft of wilt aanspreken, zoals de storytelling. Gelukkig blijft er nog genoeg creatieve vrijheid over om een pakkende wervingstekst te schrijven.
  3. Maak beeldmateriaal divers
    Vrouwen, mannen, wit of van kleur, jonger en ouder; wees divers in je fotografie. Natuurlijk kun je niet op elke pagina van je werken-bij-website alle rassen, geslachten en leeftijdscategorieën vertegenwoordigen, maar websitebreed kun je een heel eind komen. Iedereen moet zich welkom voelen.
  4. Wees helder over de procedure, ook in wervingsteksten
    Je bent verplicht om je sollicitatieprocedure(s) in je werkwijze te beschrijven. Wij raden je aan dit ook in wervingsteksten te doen. Niet zozeer om ongelijkheid tegen te gaan, maar als bijdrage aan een prettig ervaren sollicitatieprocedure van de sollicitant.
  5. Voer semi-structured interviews
    Het is belangrijk dat competenties gericht bevraagd en objectief getoetst worden tijdens het kandidaatgesprek. Zo’n ‘structured interview’ meet competenties twee keer zo goed als een selectiegesprek zonder focus en structuur (Sackett et al., 2021). Maar: het is ook belangrijk dat het een natuurlijk en prettig gesprek wordt, en geen kruisverhoor. Ga daarom voor een mix: een semi-structured interview.
  6. Zorg voor vaardige interviewers
    Om een semi-gestructureerd interview te laten slagen, is het belangrijk dat jij of jouw recruiter over goede gesprekstechnieken beschikt. Het moet immers een prettig, natuurlijk gesprek worden, maar waarin je tegelijkertijd een aantal belangrijke competenties wilt bevragen en toetsen.
  7. Afwijzing? Geef een inhoudelijke onderbouwing
    Onderbouw een afwijzing met feiten en cijfers. Dat kan met een gepersonaliseerde mail. Het delen van je feitelijke onderbouwing heeft meerdere voordelen: het laat zien dat je objectief gehandeld hebt; geeft kandidaten een beter gevoel over jouw selectieprocedure en bedrijf; en het vormt een extra check (voor jezelf) op een discriminatievrije procedure.

Is jouw organisatie er al klaar voor?

In slechts 30 minuten nemen wij jou mee in de belangrijkste veranderingen voor jouw organisatie en geven we je praktische tips en tools om hier klaar voor te zijn.

Bekijk het webinar nu

Vragen? Of even sparren?

Tel: 06-53634291

Benieuwd waar wij deze informatie o.a. vandaan hebben?

Kahneman, Daniel (2000). “Experienced utility and objective happiness: a moment-based approach” (PDF). In Kahneman, Daniel; Tversky, Amos (eds.). Choices, Values and Frames (PDF). Cambridge University Press. p. 673. ISBN 978-0521627498. Archived from the original on 2014-11-23.

Rossman, J.R., & Duerden, M.D. (2019). Designing Experiences, Columbia University Press.

Recruitment hacks

Voor krachtige werving en selectie in een krappe arbeidsmarkt

Vraag het boek nu gratis aan
Webinar live
Webinar ‘Data in recruitment’
Volg dit webinar