Socials in het wervingsproces: wanneer een must en wanneer verspilde moeite - Effectus-HR
Artikelen

Socials in het wervingsproces: wanneer een must en wanneer verspilde moeite

Iedereen in werving en selectie wil ‘iets’ met social media. En terecht, want jouw potentiële kandidaten gebruiken socials, dus daar wil je zijn met je boodschap. Maar wanneer zet je social media precies in tijdens het wervingsproces, en waarvoor? Het korte antwoord: in sommige stadia zijn socials nutteloos, maar in andere onmisbaar. Het lange antwoord lees je in dit blog.

Laten we beginnen met de vraag wanneer socials nuttig zijn. Daarvoor pak ik het AIDA-model (Strong, 1925) erbij, dit beschrijft de fases die mensen doorgaan wanneer ze een advertentie zien: Attention, Interest, Desire, Action. Anderen zijn aanhanger van het See-think-do-care-model (Kaushik, 2013), dat er erg op lijkt. 

Socials zijn vooral aangever

Aan de hand van het AIDA-model kunnen we socials een plek geven in het wervingsproces. Een plek waar ze van toegevoegde waarde zijn – en dat is lang niet overal. Zo blijkt uit onze data van honderden campagnes dat er bijna nooit rechtsreeks vanaf een social media-platform gesolliciteerd wordt. Er zit bijna altijd tijd en een ander platform tussen. Nee, de kracht van socials zit vooral in de functie als aangever, in de Attention-fase en de Desire-fase.

Dat zit zo: Door hun proactieve karakter – de berichten komen naar de doelgroep toe in de apps die zij gebruiken – zijn social media vooral sterk in het rondbazuinen van een boodschap, in dit geval een vacature. Jouw social-post of -advertentie tikt de doelgroep op hun schouder, zo van: hee, moet je dit eens zien, deze functie is misschien wel wat voor jou. Iemand die geïnteresseerd is zal verder lezen op de website (Interest-fase), slaapt er een nachtje over, praat erover met zijn/haar partner of goede vriend(in), leest de vacature nog eens op details door, scant de socials van het bedrijf (Desire) en gaat daarna over op solliciteren (Action).

Orde in de social-chaos

De Attention- en Desire-fase dus. Oké, hoor ik je denken, maar welke social media zet ik dan in? Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, Twitter, Pinterest en Linkedin; het stikt ervan! Om dit artikel behapbaar te houden, beperk ik me tot de socials die voor het werven van hoogopgeleide volwassenen het meest relevant zijn: Facebook, Instagram en Linkedin. Ik licht ze eerst kort even toe:

  • Instagram: tot 40 jaar. Dit jongere en hippere zusje van Facebook is beeldend en heeft een jongere gebruikersgroep – al wordt ook deze steeds volwassener. Onderzoeken naar de leeftijd van gebruikers laten zien dat Insta in Nederland vooral interessant is voor het bereiken van mensen tot 40 jaar.
  • Facebook: vanaf 40 jaar. Waar Insta nog altijd groeit in Nederland, daalt het gebruik van Facebook (Newcom, 2022). Toch is Facebook nog altijd ‘de Google onder de socials’: het is zó groot dat je er als recruiter niet omheen kunt. Ook de gebruikersgroep is breed: van jongvolwassenen tot pensionado’s. Al ligt het zwaartepunt tegenwoordig boven de 40 jaar.
  • Linkedin: voor alle professionals. Linkedin is een ander type platform dan Facebook en Instagram. Niet zozeer in functies en interface, maar wel in gebruikersgroep en -behoefte. Kort door de bocht: op Facebook en Insta zit je voor de gezelligheid, op Linkedin vanuit een professionele behoefte.

Linkedin is onmisbaar

In werving en selectie is Linkedin een onmisbare schakel geworden. Voor een recruiter zou LinkedIn dan ook geen geheimen moeten kennen. Je post er content rondom je vacatures, zoekt en screent er kandidaten, weet hoe je specifieke zoekfilters toepast en zet InMail in om persoonlijk contact te leggen en te onderhouden. Naast de Attention-fase is Linkedin daarmee bij uitstek geschikt voor de Desire-fase. 

Zo bereik (en verleid) je meer op Linkedin

Onlangs verscheen het nieuwe jaarlijkse Algorithm Report (Just Connecting, 2022). Het rapport laat zien hoe je kunt inspelen op het algoritme van Linkedin om zo meer bereik, aandacht en betrokkenheid bij je content te genereren. Een aantal conclusies: 

  • Gebruik hashtags, maar niet meer dan 10
  • Tag alleen mensen en bedrijven die direct betrokken zijn bij het onderwerp. Een getagd persoon of bedrijf dat vervolgens interacteert met jouw post heeft positieve impact op het bereik. Verwijdert de persoon in kwestie de tag, dan heeft dat negatieve impact. Tag niet meer dan 15 mensen/bedrijven.
  • Gebruik emoticons om de leesbaarheid te vergroten, maar overdrijf niet.
  • De ideale lengte van een post is tussen de 1.200 en 1.600 tekens. Voor je idee: dat zijn 3 à 4 alinea’s van deze tekst. Best veel dus.
  • Plaats selfies (in persoonlijke berichten) voor drie keer meer betrokkenheid en tot 2,5 keer meer bereik.
  • Voor video’s is een lengte van 20 tot 60 seconden (niet meer dan 3 minuten) en een vierkant formaat ideaal.
  • Een documentpost (ook wel slide post genoemd) is een perfecte manier om meer aandacht te krijgen voor je content. Het zorgt voor 2,2 tot 3,4 keer meer bereik dan een post met een tekstje en afbeelding.
  • Meest waardevol voor meer bereik en betrokkenheid is het krijgen en plaatsen van comments. Het devies: Lok reacties uit, reageer daar vervolgens vlot op, en doe dat het liefst met aanvullende informatie. Hoe dat in de praktijk werkt, lees je hieronder.

Kandidaat Richard vertelt

Voor woningcorporatie Woonservice uit Drenthe vervulden we onder meer de vacature van Manager Bedrijfsvoering. Daarbij speelde Linkedin een sleutelrol. Kandidaat Richard Hemme vertelt: “Een Jobalert van Linkedin wees mij op deze functie bij Woonservice. De vacaturetekst lezend raakte ik enthousiast. Ik ben me daarna verder gaan inlezen over de corporatie, dat deed ik op de website maar ook op Linkedin – ik heb overigens geen andere social media. Daar kwam ik een bericht over de functie tegen (van Effectus-HR, red.). Het bericht, maar vooral de reacties eronder bevestigden mijn beeld van een laagdrempelige en collegiale organisatie waar het prettig werken is. En het leuke: die mensen zijn nu mijn collega’s.”

Het voorbeeld van Richard laat niet alleen de impact van comments qua berichtbereik zien (Attention-fase), maar ook als platform voor employer branding. De enthousiaste reacties van medewerkers werkten als sociale bewijskracht voor Richard; ze vormden voor hem een betrouwbare bevestiging van zijn positieve beeld van Woonservice en sterkten hem in zijn neiging (Desire) om te solliciteren. En zo geschiedde (Action).

Infographic ‘Bereik meer met Linkedin’

Ontvang gratis een overzicht van de belangrijkste do’s en dont’s op Linkedin, daarmee genereer je meer betrokkenheid en bereik tijdens je wervingsproces.

Stuur mij deze maar toe!

Meer weten? Of eens sparren?

Laat het ons weten!

Tel: 0851122900

Benieuwd waar wij deze informatie o.a. vandaan hebben?

Just Connecting (2022). Algorithm Report, edition November 2022

Kaushik, A. (2013). See, Think, Do, Care-model

Newcom Research & Consultancy B.V. (2022). Nationale Social Media Onderzoek 2022

Strong, E.K (1925). “Theories of Selling”, Journal of Applied Psychology, volume 9, pagina 75-86

Recruitment hacks

Voor krachtige werving en selectie in een krappe arbeidsmarkt

Vraag het boek nu gratis aan
Webinar live
Webinar ‘Data in recruitment’
Volg dit webinar